Imker worden?

Imker gaat bijenkast controleren

Imker gaat bijenkast controleren

Kan ik ook imker worden? Ja, iedereen kan in principe imker worden, maar…“Bezint eer gij begint”. Dat geldt eigenlijk voor elke hobby. “Hobby” moeten we, met betrekking tot het houden van bijen, tussen aanhalingstekens plaatsen. Hetwordt weliswaar door veel imkers als hobby uitgeoefend, maar……het is en blijft een vak. Je doet het niet zomaar. Daar komt toch wel wat bij kijken. Als U de onderstaande tekst doorleest krijgt U een indruk van wat U te wachten staat en waar U rekening mee moet houden.

 

 

Het houden van bijenvolken, een (ont)spannende vrijetijdsbesteding.

imker

Imker bekijkt bijenraam

Als U van de natuur houdt en deze ook intensiever wilt beleven, dan kan het houden van bijen iets voor U zijn. Het is een bezigheid waarbij U met beide benen in de natuur staat. Niet alleen heeft U te maken met het fascinerende leven van de honingbij, maar ook met alles wat er groeit en bloeit. Kennis van planten, de voedselbron van de bijen, komt daarbij ook om de hoek kijken. Het omgaan met bijen vereist naast kennis ook geduld en rust, want als U wild met de bijen omgaat, gaan de bijen op hun beurt wild om met U. Natuurlijk zijn er ook drukke perioden in een bijenjaar zoals: het klaarmaken van nieuwe bijenramen in het voorjaar, de zwermtijd  in mei, het slingeren van honing, de inwintering in augustus en het schoonmaken en opknappen van het bijenmateriaal in de winter. Echter geen van deze activiteiten is echt zwaar. Het houden van bijen is ook goed te combineren met Uw werk. Veel imkers zijn “weekend-imkers”. Op vakantie gaan is ook geen probleem. Zeker niet als U de bijenvolken van te voren heeft nagekeken. Veel mensen denken dat imkers eenlingen zijn, die met een oude ambacht bezig zijn. Het tegendeel is waar. Imkerverenigingen en Imkerbonden werken met allerlei instanties nauw samen. Zij zetten zich voortdurend in voor het behoud en de verbetering van de natuur.

foto bij op bloem

Bij op bloem

Wat is het nut van de honingbij?
Het houden van bijen is meer dan alleen een leuke vrijetijdsbesteding. Bijen spelen namelijk een hele belangrijke rol in de bestuiving. Naast de bestuiving van de vele wilde planten neemt de honingbij ook een groot gedeelte van de bestuiving van de land- en tuinbouwgewassen voor haar rekening. Doordat de bijen de bloemen van de wilde flora bestuiven, zorgen zij ervoor dat allerlei dieren in het wild te eten hebben (bijv.: zaden en bessen). Als bijen voor de bestuiving in de land- en tuinbouw worden ingezet, geeft dit vaak een betere opbrengst. De gewassen die door de bijen bezocht zijn, krijgen vaak betere vruchten en/of zaden. Bijen leveren een flinke bijdrage leveren aan de voedselvoorziening voor mens en dier. Als imker werkt U, op een positieve manier, daaraan mee. Daarnaast zorgt de bij voor kostelijke goudkleurige honing. Het is een prachtig gezicht als na gedane arbeid de vele gevulde potten op tafel staan. Ook levert het volk  jaarlijks een bepaalde hoeveelheid bijenwas op. Deze kunt U verkopen of gebruiken voor het maken van echte bijenwaskaarsen; een leuke hobby voor de wintermaanden.

Kennis maakt de meester.

Kennis van het bijenleven en alles wat daarmee te maken heeft is erg belangrijk en bepaald voor een groot deel het succes. Vandaar dat er regelmatig cursussen worden georganiseerd. Zo is er een cursus “Verzorgen bijenteelt” voor beginners en een cursus “Uitvoeren bijenteelt” voor gevorderden. Beide cursussen bestaan uit een theorie- en een praktijkgedeelte en duren ongeveer één bijenseizoen (februari t/m september). De cursus “Verzorgen bijenteelt” moet U zeker volgen als U met bijen wilt beginnen. Daarnaast moet U ook nieuwe ontwikkelingen bijhouden. Maandelijks krijgen de leden van een imkervereniging een bijenblad toegestuurd. Dit blad staat vol met wetenswaardigheden. Niet alleen voor de gevorderde, maar ook voor de beginnende imker. Ook is er veel literatuur over de bijen verkrijgbaar.

Waar kan ik mijn bijenvolken neerzetten?

Bijenstal

Bijenstal

Woont U in de bebouwde kom dan moet U ze niet in Uw tuin neerzetten. Uw buren worden dan niet alleen gestoken, maar ze worden er zèlf ook stekerig van (naar U toe). Daarnaast legen de bijen in het voorjaar hun darmen en dat doen ze bij voorkeur op de stralende witte was van Uw (buur)vrouw. U begrijpt dat U dan zeker een probleem heeft. Het imkergezegde: “Beter een stekende bij dan een kwade vrouw”, is dan zeker van toepassing. Trouwens voor het plaatsen van bijenvolken binnen de bebouwde kom bestaat er een speciale politieverordening. Deze kunt U opvragen bij het politiebureau van Uw gemeente. Het is beter dat U de bijenvolken buiten de bebouwde kom plaatst. Daar levert het houden van bijen lang niet zo veel problemen op. U vindt daar altijd wel iemand, bij wie U Uw bijenvolken kunt neerzetten. Plaatst U de bijenvolken toch in een omgeving waar mensen wonen, breng ze dan even op de hoogte. Het voorkomt veel narigheid en misverstanden. Worden ze, ondanks alle voorzorgsmaatregelen, toch nog gestoken, geef ze dan een potje honing. Zoiets doet wonderen. Voordat U ze ergens neerzet, moet U altijd even rondkijken of er binnen een straal van 2 à 3 km genoeg planten voor de bijen aanwezig zijn. Ook water is erg belangrijk. In de  buurt van industriegebieden met giftige gasuitstoot moet U ze niet neerzetten. Anders zult U nooit veel plezier aan Uw bijen beleven. Voor Uw bijen is een rustige plaats in de natuur de beste omgeving.

Is het houden van bijen duur?

Beroker

Beroker

De basisuitrusting voor het houden van bijen (bijenkap, handschoenen imkergereedschap, kasten, etc…) is niet goedkoop, maar gaat wel lang mee. Na een aantal jaren verdient U met de verkoop van honing iets van de aanschaf terug.

Daarnaast mag een hobby natuurlijk ook iets kosten. Wilt U niet met nieuw, maar met tweedehands materiaal beginnen, dan behoort dat ook tot de mogelijkheden. Bijenvolken kunt U kopen, maar meestal kunt U van een collega-imker wel een volkje krijgen om mee te beginnen.

Een bij steekt.

Tja, daar kunt U niet omheen, maar het aantal steken dat U krijgt valt reuze mee. Zeker als U een imkerpak aan heeft. Af en toe een steek kan geen kwaad. Bijengif kan voor sommige kwalen zelfs goed zijn. Tegenwoordig zijn er ook bijenrassen in de handel die erg zachtaardig zijn.

Bent U allergisch voor steken, dan kunt U beter niet met bijen beginnen